(High intensity intaval training) som det också kallas är en träningsform som är högst effektiv för fettförbränning.

HIIT är en form av träning där du presterar det maximala av din kropp. Du varvar korta intervaller på 20-30 sekunder allt vad du orkar med en tid av vila och upprepar sedan samma procedur. HIIT är ingen vanlig träning utan kräver väldigt mycket av individen som utför själva träningstekniken.

Fördelarna med HIIT jämfört med traditionell konditionsträning är många.

HIIT förbränner mer fett än någon annan träningsform både under utförande och att det tar dessutom längre tid för din kropp att återhämta sig vilket också gör att du ökar fettförbränningen efter träningen.

HIIT gör så att du ökar din ämnesomsättning (metabolism) vilket gör att din fettförbränning tilltar.

Studier har tydligt visat att man mister mindre muskler genom HIIT än genom traditionell viktminskning eller motionsträning. Därför lämpar sig HIIT mycket bra vid deff.

Genom HIIT ökar du ditt VO2 max (din maximala syreupptagningsförmåga) och kommer därför att uthärda större ansträngningar vad gäller konditionsövningar i framtiden.

HIIT har även visas sig ha anaboliska (uppbyggande) egenskaper. För dig som tränar styrketräning innebär det lättare att få en ökad mängd muskelmassa.

Hur utförs HIIT
HIIT kan du utföra i en mängd olika träningsformer. Du kan utföra HIIT som spinning, löpning, simning eller andra konditionsmaskiner.

Värm först upp med 10 minuters lättare träning som du själv känner dig bekväm i. Till exempel kan du jogga lugnt i 10 minuter innan du ger dig på intervaller. Sedan ger du ditt absoluta maximum i 15 sekunder till 30 sekunder, och vilar därefter i cirka 2 minuter. Sedan upprepar du tillvägagångssättet så mycket du orkar. Under tiden du vilar ska du helst vara aktiv genom att cykla lugnt på en spinningmaskin eller gå och sedan löpa under intervallerna beroende på vad du utför för sorts övning.

 

Glöm inte att ringa och boka ditt pass!

Telefonnummer: 08 745 00 40